Training > Training Drama-driehoek

Training Dramadriehoek

Herken je dat? Net een gesprek of overleg gehad en nu zit je met een vervelend gevoel over het verloop daarvan. Het gesprek zelf verliep niet soepel, mogelijk zelfs conflictueus en heeft eigenlijk niet opgeleverd wat het had moeten opleveren. Hooguit is er sprake van een korte termijn winst voor één van beide partijen, maar voor de lange termijn heeft het niet bepaald bijgedragen. Op de werkvloer in het samenwerking met anderen, tussen medewerkers onderling, in het klantcontact of gewoon in de privé relaties: overal waar mensen interacteren vinden conflicten plaats, oftewel ‘drama’. Het speelt met name wanneer er sprake is van belangentegenstellingen. Eind jaren zestig van de vorige eeuw onderkende S. Karpman dit drama en herkende een patroon in de onderlinge communicatie tussen de gesprekspartners. Hij noemde dat de Dramadriehoek.

3 rollen vormen tezamen de dramadriehoek

In de Dramadriehoek spreken mensen niet uit wat ze echt bedoelen, veelal omdat ze zich onvoldoende bewust zijn van hun werkelijke drijfveren. Daardoor voeren ze een onecht gesprek en spelen ze als het ware een rol; die van Redder, Aanklager of Slachtoffer. Deze 3 rollen vormen tezamen de Dramadriehoek. Kenmerkend is dat het in de Dramadriehoek stappen een automatisch en onbewust proces is. De ‘spelers’ zijn zich wel bewust van hun niet-constructieve gedrag, maar zijn niet bij machte het proces te keren.

Van Dramaspeler naar Winnaar(s)

In de training ‘Van Dramaspeler naar Winnaar(s)’ leren mensen zich bewust te worden van dramaspel in de dagelijkse praktijk en hoe eruit te stappen en te blijven. (druk op de link voor meer info over de training). In verschillende sectoren wordt deze training ingezet om medewerkers meer effectief te laten communiceren en uit de emotie te blijven in de werkcontext. Voorbeelden van sectoren: zorginstellingen, gemeenten, commerciële dienstverlening (klachtbehandeling, klantenservice, balie-/receptiewerk). De training kan worden gevolgd op basis van individuele inschrijving of in-company voor groepen medewerkers. U kunt zich hier inschrijven voor de training

Inhoud van de training

We leren je in de training hoe je je bewust wordt van je eigen voorkeursrol. Dramadriehoek-situaties in de praktijk te herkennen en hoe ze uit het destructieve drama-patroon kunnen stappen en het gesprek om kunnen buigen naar de Winnaarsdriehoek: een Win/Win-situatie voor beide partijen. De complete training bestaat uit twee-en-een-half dagdeel aangevuld met praktijkopdrachten en een heldere syllabus. Er wordt uitgebreid ingegaan op de Dramadriehoek, de rollen, de interactie en de beleving van het drama. Er wordt geleerd hoe uit het drama te stappen en te blijven en vanuit de Winnaarsdriehoek te richten op constructieve communicatie en Win/Win. In de oefeningen wordt gewerkt met eigen praktijkvoorbeelden van de deelnemers, zodat het geleerde direct in de praktijk toepasbaar is. Het laatste, halve dagdeel is een terugkomdagdeel waarin naast een praktische communicatieoefening de praktijk geëvalueerd wordt en ruimte is voor behandeling van (individuele) vragen over de specifieke onderdelen uit de training.

Investering

Twee-en-een-half dagdeel. Bij individuele inschrijving € 395,- per deelnemer. Werk je voor een bedrijf en geïnteresseerd in een in-company training? Dan maken wij een offerte op maat. De training wordt dan afgestemd op jouw bedrijf’s specifieke situatie.

Training Dramadriehoek bij RMO

Sinds 1999 hebben wij ruim 500 trajecten succesvol afgerond. Onze trainingen worden vaak in groepen gegeven waarbij deelnemers zich als individu kunnen inschrijven. Op verzoek verzorgen wij ook een incompany-training op maat voor teams of afdelingen.

Wil je meer weten over onze trainingen of een kennismakingsafspraak maken?

Wil je meer weten wat wij voor jou of jouw organisatie kunnen beteken? Neem dan nu contact met ons op dan bespreken we graag de mogelijkheden voor een training.